Social selling is de laatste jaren een steeds populairder woord aan het worden. Deze term is afkomstig uit Amerika en omvat eigenlijk een nieuwe manier van verkopen. Het vervangt niet je huidige manier van verkopen, maar versterkt deze alleen maar. Maar wat is social selling nu precies en hoe zet je dit in? Wij vertellen het je graag.

Wat is het?

Bij social selling staan sales en marketing centraal. het kan gezien worden als het verkoopproces via social media, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Hierbij draait het erom dat jij als merk een band gaat opbouwen met de doelgroep. Dit doe je door de interactie aan te gaan en nuttige content, zoals blogs, whitepapers, webinars of video’s te delen. Geef bijvoorbeeld informatie over verschillende onderdelen uit de branche of geef klanten tips en interessante weetjes. Het gaat er om dat jij als expert waardevolle content deelt. Hiermee breid je je netwerk uit en versterk je de relatie met de doelgroep.

Wat kun je met social selling?

Nu je weet wat het inhoudt, vraag je je vast af: hoe doe je social selling? Nou het zit zo: door middel van social selling zul je gezien worden als een expert binnen je vakgebied. Door social selling toe te passen draai je het proces van het traditionele verkopen om en zorg je ervoor dat klanten naar jou toe komen in plaats van andersom. Mensen uit je netwerk zullen je gaan vertrouwen nadat je je kennis deelt en zullen zich vanzelf bij je aanmelden om klant te worden. Ideaal dus! Hierbij is het belangrijk dat je de juiste vormen van content, deelt met de juiste personen. Het zorgt er als het ware voor dat je op een positieve manier opvalt, zonder dat je opdringerig overkomt met verkoopacties.