Heb je ooit een keer te snel ja gezegd en zit je daardoor vast aan een abonnement? Of wil je niet langer meer vastzitten aan een abonnement waar je niks uit kunt halen? Veel mensen kampen met dit probleem. Er wordt te weinig informatie gedeeld over de rechten die je als consument hebt waardoor je als consument soms torenhoge kosten kunt hebben.

Wat kan wel en niet?

Het is lastig te zeggen wat je als consument wel en niet kan doen wanneer je vastzit aan een abonnement. Voor ieder soort abonnement gelden weer andere regels. Daarnaast worden er iedere keer regels aan toegevoegd waardoor je niet goed weet wat wel en niet kan. Voordat je actie onderneemt wil je eerst zeker weten over welk abonnement het gaat en wat je precies wilt wijzigen of stopzetten. Een website zoals 123opzeggen kan je hier goed bij helpen. Wanneer je doorgeeft wat precies het probleem is kunnen zij verdergaan in het proces om alles uit te zoeken. Bij kleinere zaken kun je dit ook zelf regelen en indienen via de website. Voor grotere bedragen en lastigere cases heb je vaak hulp nodig van experts.

Hoe voorkom ik dit?

In deze tijd is het steeds lastiger om dit soort zaken te voorkomen. Vaak worden mensen via het internet benaderd voor bijvoorbeeld gratis samples waardoor ze vervolgens vastzitten aan een contract. Lees je van tevoren altijd goed in voordat je ergens voor tekent of voor een eerste keer betaald. Hetzelfde geldt voor je bankgegevens delen ook bij producten of diensten die je in eerste instantie gratis aangeboden krijgt. Weet je het niet zeker? Stel vragen tot je er volledig achterstaat. Vaak wanneer je je wat beter inleest vind je al gauw wat er daadwerkelijk aan je verkocht wordt en waar je aan vast zult zitten.